Historie van het schip, M.S. Zuid-Holland.
Type schip: Luxe Motor
Gebouwd te: Scheepswerf 'De Vooruitgang' te Alphen a/d Rijn
Jaar van te waterlating: 1913
Lengte: 35,6 meter (deze lengte werd bereikt nadat het schip met ongeveer 10 meter verlengd werd.)
Breedte: 4,98 meter
Diepgang: Ongeveer 1,10 meter
Voormalig laadvermogen: 189 ton
Voortstuwing: Stork Ricardo AR 213
Gebouwd en geplaatst in: 1956. De motor werd tentoongesteld op een maritieme beurs, en werd daarna direct in M.S. Zuid-Holland ingebouwd.
Vermogen: 132 pk.
Max. aantal toeren: 620 rpm.
Dan volgt nu de indeling van het schip van voor naar achter:
Vooronder
Uitgerust met drie bedden voor de staf.
Kisting:
Hier staat de aggregaat die het schip van stroom voorziet. Verder wordt hier het koproer herbergt als deze niet in gebruik is. Verder ligt hier alles waarmee we onze vloot onderhouden.
Hier staat de aggregaat die het schip van stroom voorziet. Verder wordt hier het koproer herbergt als deze niet in gebruik is. Verder ligt hier alles waarmee we onze vloot onderhouden.
Het Ruim:
Hier slapen de Zeeverkenners in hun kooien (36 in totaal) Voorin staan twee wc's (1 voor de heren, 1 voor de vrouwen). Een stukje verder is de kombuis, die uitgerust is met een grote vrieskist, twee koelkasten, vier gasfornuispitten, afzuiger en koffiezetapparaat. Tevens zorgen drink- en buitenwater pompen voor het water in de kombuis. De gasinstallatie (buiten op het voordek) is gekeurd door een erkend installateur!
Hier slapen de Zeeverkenners in hun kooien (36 in totaal) Voorin staan twee wc's (1 voor de heren, 1 voor de vrouwen). Een stukje verder is de kombuis, die uitgerust is met een grote vrieskist, twee koelkasten, vier gasfornuispitten, afzuiger en koffiezetapparaat. Tevens zorgen drink- en buitenwater pompen voor het water in de kombuis. De gasinstallatie (buiten op het voordek) is gekeurd door een erkend installateur!
De kooien hangen aan de beide wanden van het schip, en zijn opklapbaar voor meer ruimte. In het midden staat een lange tafel waar we met zijn allen aan eten en spellen spelen e.d. Ook zorgen een paar speakers voor muziek.
Achterin het ruim bevindt zich het washok, waar men zich kan opfrissen en omkleden. Hier bevinden zich een grote waterbak en vier kranen die voor drinkwater zorgen.
Theehut:
Via de stuurhut kom je in het onderkomen dat we de theehut noemen. Deze ligt nog voor de stuurhut. Dit is in principe alleen voor staf. Er staat een gasfornuis, en een aanrecht met gootsteen en kraan voor drinkwater. Ook staan er een waterkoker en een koffiezetapparaat. Tevens zit er een autoradio in die over het gehele schip z'n muziek kan verspreiden.
Via de stuurhut kom je in het onderkomen dat we de theehut noemen. Deze ligt nog voor de stuurhut. Dit is in principe alleen voor staf. Er staat een gasfornuis, en een aanrecht met gootsteen en kraan voor drinkwater. Ook staan er een waterkoker en een koffiezetapparaat. Tevens zit er een autoradio in die over het gehele schip z'n muziek kan verspreiden.
In de theehut komt de staf bij elkaar, maar er wordt ook scheeps- en ereraad gehouden, en MBL- les gegeven.
Stuurhut:
Spreekt voor zich, hier bevindt zich het stuurwiel, de gashendel en de overige zaken om het schip te besturen. Ook kan je van hieruit de verlichting van het schip regelen, en de marifoon bedienen. Tevens staat er een bank waar meerdere mensen op kunnen zitten.
Spreekt voor zich, hier bevindt zich het stuurwiel, de gashendel en de overige zaken om het schip te besturen. Ook kan je van hieruit de verlichting van het schip regelen, en de marifoon bedienen. Tevens staat er een bank waar meerdere mensen op kunnen zitten.
Machinekamer:
Hier staan de motor (Stork), de hulpset, de accu's die stroom leveren als de aggregaat uitstaat, Tevens is hier de CV- installatie geplaatst.
Hier staan de motor (Stork), de hulpset, de accu's die stroom leveren als de aggregaat uitstaat, Tevens is hier de CV- installatie geplaatst.
Roef:
Dit was de leefruimte van de schipper die er (tijdens de binnenvaart periode van de "Zuid") in woonde en sliep. Nu bevinden zich er een wc, twee hutten waarin in totaal vier bedden liggen, en een grotere ruimte (hal) waar nog een bed in staat. Ook worden hier alle belangrijke documenten (kopietjes scheepsinstallaties / vaarbewijzen staf) en foto's bewaard van de groep.
Dit was de leefruimte van de schipper die er (tijdens de binnenvaart periode van de "Zuid") in woonde en sliep. Nu bevinden zich er een wc, twee hutten waarin in totaal vier bedden liggen, en een grotere ruimte (hal) waar nog een bed in staat. Ook worden hier alle belangrijke documenten (kopietjes scheepsinstallaties / vaarbewijzen staf) en foto's bewaard van de groep.
De roef is in principe ook het domein van de staf, omdat ze hier tijdens kampen in slapen.
Mocht je je verder nog afvragen hoe M.S. Zuid-Holland er in het echt uitziet, kom vooral een keer op een zaterdag langs.
't Kraaiennest
De thuisbasis van de Bevers, de drie Welpenspeltakken, de Scouts en Explorers is gelegen aan de Verlengde Aarkade te Alphen aan den Rijn. In de nabijheid van de Zegerplas bezetten zij een leuk gebouw midden in het groene Park Zegersloot. Goed bereikbaar, centraal gelegen is dit een unieke locatie, en dus groepsaccommodatie, met veel mogelijkheden voor activiteiten in de natuur!
Adres van 't Kraaiennest
Scouting Alphen aan den Rijn
Verlengde Aarkade 24
2406 LB Alphen aan den Rijn
Er is geen telefoon in het Kraaiennest
Verlengde Aarkade 24
2406 LB Alphen aan den Rijn
Er is geen telefoon in het Kraaiennest
Historie van Scouting Alphen aan den Rijn
Eigenlijk kunnen we heel kort zijn over de geschiedenis, want deze vereniging bestaat pas sinds 1 januari 2003.
Maar de geschiedenis is toch wat verder strekkend. Voorjaar 2000 komt de toenmalige voorzitter (Kees Sinke) van Zeeverkennersgroep ‘De Hollandsche Nachtegalen’ een toenmalig bestuurslid (Ed Santifort) van Scoutinggroep ‘De Bonte Kraaien’ tegen tijdens een Jantje Beton Collecte. De heren hebben dan een gesprek over de opbrengsten van de Jantje Beton Collecte. Bij de ene vereniging is die al jaren hoog en bij de ander juist andersom. In het gesprek komen nog een aantal andere zaken aanbod, waardoor uiteindelijk blijkt dat er mogelijkheden kunnen zijn om samen te werken. De beide verenigingen kunnen gebruik maken van ieders Know How en materialen.
Anno 2003 is Scouting Alphen aan den Rijn een feit. De Kraaien en Nachtegalen zijn gefuseerd, bestuur is ‘geritst’ en groepen maken gebruik van elkaars faciliteiten als gebouw, schepen, materialen enz. Wel blijven de beide verenigingen onder het overkoepelende Scouting Alphen aan den Rijn onder de eigen namen doordraaien.
Dit laatste is logisch, Zeeverkennersgroep ‘De Hollandsche Nachtegalen’ bestaat al sinds 1936 en Scoutinggroep ‘De Bonte Kraaien’ is ca. 10 jaar daarna opgericht. Beide verenigingen hebben een naam opgebouwd binnen het Alphense die niet verloren mag gaan. Per 1 januari 2010 hebben we een nieuwe groep mogen verwelkomen, Welpen 'De Stokstaartjes'. Een Welpen groep die nieuw is opgericht met veel leden van voorheen de Alphense Nahani groep die in 2009 ophield te bestaan.
De drie verenigingen hebben inmiddels samen 8 speltakken, te weten een Bevergroep (de jongsten, land), drie Welpengroepen (2 maal land en en 1 maal water), een groep Scouts (land), een groep Zeeverkenners (water), Explorers (land), een groep Loodsen (water), een Stam (land) en de Plus Scouts. De Stam is nog in oprichting en we hopen in 2021 feestelijk te kunnen starten met deze groep voor jong volwassenen.
Wij hopen u een klein beetje te hebben voorgelicht met het bovenstaande, maar u begrijpt dat we over een dergelijke lange periode nooit volledig kunnen zijn. Toch houden we ons aanbevolen om verhalen uit het verleden te ontvangen zodat die middels deze site door een ieder gelezen kunnen worden.
Scoutinggroep 'de Bonte Kraaien'
De Scoutinggroep "de Bonte Kraaien" is kort na de Tweede Wereldoorlog (september 1945) opgericht als vervolg op de Waterkantersgroep van voor de oorlog. Momenteel zijn de volgende speltakken binnen de groep actief: Bevers (4 tot 7 jr.), Welpen (7 tot 11 jr.) en Scouts(11 tot 16jr.) |