Historie van Scouting Alphen aan den Rijn
Maar de geschiedenis is toch wat verder strekkend. Voorjaar 2000 komt de toenmalige voorzitter (Kees Sinke) van Zeeverkennersgroep ‘De Hollandsche Nachtegalen’ een toenmalig bestuurslid (Ed Santifort) van Scoutinggroep ‘De Bonte Kraaien’ tegen tijdens een Jantje Beton Collecte. De heren hebben dan een gesprek over de opbrengsten van de Jantje Beton Collecte. Bij de ene vereniging is die al jaren hoog en bij de ander juist andersom. In het gesprek komen nog een aantal andere zaken aanbod, waardoor uiteindelijk blijkt dat er mogelijkheden kunnen zijn om samen te werken. De beide verenigingen kunnen gebruik maken van ieders Know How en materialen.
Anno 2003 is Scouting Alphen aan den Rijn een feit. De Kraaien en Nachtegalen zijn gefuseerd, bestuur is ‘geritst’ en groepen maken gebruik van elkaars faciliteiten als gebouw, schepen, materialen enz. Wel blijven de beide verenigingen onder het overkoepelende Scouting Alphen aan den Rijn onder de eigen namen doordraaien.
De drie verenigingen hebben inmiddels samen 8 speltakken, te weten een Bevergroep (de jongsten, land), drie Welpengroepen (2 maal land en en 1 maal water), een groep Scouts (land), een groep Zeeverkenners (water), Explorers (land), een groep Loodsen (water), een Stam (land) en de Plus Scouts. De Stam is nog in oprichting en we hopen in 2021 feestelijk te kunnen starten met deze groep voor jong volwassenen.
Wij hopen u een klein beetje te hebben voorgelicht met het bovenstaande, maar u begrijpt dat we over een dergelijke lange periode nooit volledig kunnen zijn. Toch houden we ons aanbevolen om verhalen uit het verleden te ontvangen zodat die middels deze site door een ieder gelezen kunnen worden.
Scoutinggroep 'de Bonte Kraaien'
|
De Scoutinggroep "de Bonte Kraaien" is kort na de Tweede Wereldoorlog (september 1945) opgericht als vervolg op de Waterkantersgroep van voor de oorlog. Momenteel zijn de volgende speltakken binnen de groep actief: Bevers (4 tot 7 jr.), Welpen (7 tot 11 jr.) en Scouts(11 tot 16jr.) |
Zeeverkennersgroep 'De Hollandsche Nachtegalen'
|
In 1936 nam de heer De Vos uit Boskoop, die daar aan de padvinderij verbonden was het initiatief om ook in Alphen a/d Rijn een Scoutinggroep op te richten. Dit gebeurde onder leiding van Dierenarts Van Wijk. Tijdens de tweede wereldoorlog was Scouting taboe, maar na de bevrijding leefde de Alphense Scouting op als nooit tevoren. Het ging zelfs zo goed, dat het ledental te groot werd voor één groep. zodat moest worden overgaan tot splitsing. Het was een actieve vereniging, waaruit verschillende andere groepen voortkwamen. Tien jaar na de oprichting werd het besluit genomen om verder te gaan als Zeeverkennersgroep, hetgeen een goede keuze is gebleken. Zo ontstond er een afdeling landverkenners en een afdeling zeeverkenners, welke laatste de huidige naam 'De Hollandsche Nachtegalen' handhaafden. Een Nachtegaal is een dier dat men niet meteen met water associeert. Een Nachtegaal is een vogel, maar een 'Hollandsche Nachtegaal' is een kikker. (In 1936: 'Als landverkenners in een onvervalst waterrijk poldergebied werden de leden vereenzelvigd met de toen talrijke bruine kikkers waaraan de groep haar naam ontleende "De Hollandsche Nachtegalen". De Zeeverkenners en Loodsen hebben hun onderkomen en terrein aan de Heijmanswetering te Alphen aan den Rijn. |
Welpen 'De Stokstaartjes'
![]() |
Op 1 augustus 2009 is de welpengroep De Stokstaartjes opgericht en gestart in het gebouw van Stichting MAX. Op 1 januari 2010 voegden de 5 leidinggevenden en 16 Welpen zich bij Scouting Alphen aan den Rijn. Een stokstaartje leeft in een groep, waarin samenwerken en respect voor elkaar belangrijk zijn. Toen onze huistekenaar Tim ook nog eens ons mooie logo had getekend was de naam van de groep een feit. |
't Kraaiennest
Verlengde Aarkade 24
2406 LB Alphen aan den Rijn
Er is geen telefoon in het Kraaiennest
Historie en informatie van ons wachtschip "Zuid-Holland".
De "Zuid-Holland" is een voormalig binnenvaartschip van het type "luxe motor", gebouwd in 1913 bij scheepswerf "De Vooruitgang" te Alphen a/d Rijn.
Beroepsmatige tijd
De "Zuid-Holland" is in zijn beroepsmatige tijd eigendom geweest van een schippersfamilie uit Ouderkerk a/d IJssel en heeft altijd gevaren met zand en grind. Hierbij werd gebruik gemaakt van een eigen laad- en losgerei welke later van het schip is gehaald.
Met een beroepscarriere van ruim 60 jaar moest de "Zuid-Holland" diverse metamorfoses ondergaan om mee te kunnen gaan in ontwikkelingen in de markt, en nog te kunnen blijven concurreren met oprukkend (zand)vervoer middels vrachtwagens en de almaar groter wordende binnenvaartschepen en duwvaart.
Zo is het schip verlengd van 28 naar ruim 35 meter en is er een krachtigere motor ingekomen.
Ongelukken gebeurden natuurlijk ook wel eens. Bij een flinke aanvaring is de kenmerkende "luxe motor" kop zodanig beschadigd geraakt dat de geheel vervangen moest worden. Ook is bij een sleepje van een ander vrachtschip de originele achterbolder van dek gescheurd. De originele roef heeft de tand des tijds ook niet overleefd en moest geheel vervangen en opnieuw ingetimmerd worden.
Markant kenmerk van de "Zuid-Holland" is de flinke theehut, welke direct voor de stuurhut staat. In de vloer hiervan zit een groot luik, waar de schipperfamilie een bad in kon zetten. Een behoorlijke luxe ten opzichte van andere schepen toendertijd!
Een nieuw leven
Eind jaren 70 krijgt de "Zuid-Holland" een nieuw leven als wachtschip bij de zeeverkenners van de "Hollandsche Nachtegalen", de Alphense waterscoutingvereniging welke begin 21e eeuw onderdeel is geworden van Scouting Alphen a/d Rijn.
Deze aanschaf was mogelijk door de toenmalige saneringsregeling, waarbij oudere en kleinere vrachtschepen voor een goede prijs overgenomen konden worden uit de beroepsvaart.
De toenmalige vrijwilligers en jeugdleden hebben hierna flink de armen uit de mouwen gestoken. Een grote verbouwing werd uitgevoerd, waarbij een groot deel van de houten luikenkap werd vervangen voor een stalen dek. Ook werd het voormalig vrachtruim omgebouwd tot een uiterst praktisch en faciliterende ruimte voor een waterscoutingvereniging. Hierbij zijn 36 klapbare slaapkooien (3 hoog) aan BB en SB aangebracht, een grote kombuis ingebouwd, maar ook toiletten en een washok. Ook zijn flinke drink- en vuilwatertanks ingebouwd. Over de lengte van het vrachtruim is een lange wegneembare tafel geplaatst waar met gemak 40+ mensen kunnen eten.
In de loop der jaren is door de vrijwilligers van onze vereniging met grote liefde voor de "Zuid-Holland" gezorgd en worden er nog steeds continue verbeteringen aan het schip aangebracht. Zo zijn door de jaren heen de generator en diesel CV-kachel vervangen en is begin 2022 een boegschroef ingebouwd. Ook klussen zoals het vervangen van de achterreling en de nog resterende luikenkappen zijn in eigen beheer uitgevoerd, met een sterke focus op het behouden van het historisch uiterlijk van het schip.
Daarnaast zorgen de vrijwilligers ervoor dat de "Zuid-Holland" door alle keuringen komen, zoals het CVO/CBB en de wachtschepenkeuring van Scouting Nederland. Hiermee wordt een veilige vaart en verblijf gegarandeerd voor onze jeugdleden, vrijwiligers en opvarenden.
Scheepsgegevens
Type schip: Luxe Motor
Huidige lengte: 35,6 meter
Motor nr: 7138
Fun fact: De toenmalige schipper van de "Zuid-Holland" trof deze specifieke motor draaiend aan op een maritieme beurs, en was zodanig onder de indruk dat hij erop stond dat deze motor in zijn schip ingebouwd zou gaan worden. Dit is dan ook zo geschiedt.
Hier een kort filmpje van de draaiende Stork.
Generator: Perkins/Stamford 30kVA
Boegschroef: Kalkman Beta 30E
