Historie en informatie van ons wachtschip "Zuid-Holland".
De "Zuid-Holland" is een voormalig binnenvaartschip van het type "luxe motor", gebouwd in 1913 bij scheepswerf "De Vooruitgang" te Alphen a/d Rijn.
Beroepsmatige tijd
De "Zuid-Holland" is in zijn beroepsmatige tijd eigendom geweest van een schippersfamilie uit Ouderkerk a/d IJssel en heeft altijd gevaren met zand en grind. Hierbij werd gebruik gemaakt van een eigen laad- en losgerei welke later van het schip is gehaald.
Met een beroepscarriere van ruim 60 jaar moest de "Zuid-Holland" diverse metamorfoses ondergaan om mee te kunnen gaan in ontwikkelingen in de markt, en nog te kunnen blijven concurreren met oprukkend (zand)vervoer middels vrachtwagens en de almaar groter wordende binnenvaartschepen en duwvaart.
Zo is het schip verlengd van 28 naar ruim 35 meter en is er een krachtigere motor ingekomen.
Ongelukken gebeurden natuurlijk ook wel eens. Bij een flinke aanvaring is de kenmerkende "luxe motor" kop zodanig beschadigd geraakt dat de geheel vervangen moest worden. Ook is bij een sleepje van een ander vrachtschip de originele achterbolder van dek gescheurd. De originele roef heeft de tand des tijds ook niet overleefd en moest geheel vervangen en opnieuw ingetimmerd worden.
Markant kenmerk van de "Zuid-Holland" is de flinke theehut, welke direct voor de stuurhut staat. In de vloer hiervan zit een groot luik, waar de schipperfamilie een bad in kon zetten. Een behoorlijke luxe ten opzichte van andere schepen toendertijd!
Een nieuw leven
Eind jaren 70 krijgt de "Zuid-Holland" een nieuw leven als wachtschip bij de zeeverkenners van de "Hollandsche Nachtegalen", de Alphense waterscoutingvereniging welke begin 21e eeuw onderdeel is geworden van Scouting Alphen a/d Rijn.
Deze aanschaf was mogelijk door de toenmalige saneringsregeling, waarbij oudere en kleinere vrachtschepen voor een goede prijs overgenomen konden worden uit de beroepsvaart.
De toenmalige vrijwilligers en jeugdleden hebben hierna flink de armen uit de mouwen gestoken. Een grote verbouwing werd uitgevoerd, waarbij een groot deel van de houten luikenkap werd vervangen voor een stalen dek. Ook werd het voormalig vrachtruim omgebouwd tot een uiterst praktisch en faciliterende ruimte voor een waterscoutingvereniging. Hierbij zijn 36 klapbare slaapkooien (3 hoog) aan BB en SB aangebracht, een grote kombuis ingebouwd, maar ook toiletten en een washok. Ook zijn flinke drink- en vuilwatertanks ingebouwd. Over de lengte van het vrachtruim is een lange wegneembare tafel geplaatst waar met gemak 40+ mensen kunnen eten.
In de loop der jaren is door de vrijwilligers van onze vereniging met grote liefde voor de "Zuid-Holland" gezorgd en worden er nog steeds continue verbeteringen aan het schip aangebracht. Zo zijn door de jaren heen de generator en diesel CV-kachel vervangen en is begin 2022 een boegschroef ingebouwd. Ook klussen zoals het vervangen van de achterreling en de nog resterende luikenkappen zijn in eigen beheer uitgevoerd, met een sterke focus op het behouden van het historisch uiterlijk van het schip.
Daarnaast zorgen de vrijwilligers ervoor dat de "Zuid-Holland" door alle keuringen komen, zoals het CVO/CBB en de wachtschepenkeuring van Scouting Nederland. Hiermee wordt een veilige vaart en verblijf gegarandeerd voor onze jeugdleden, vrijwiligers en opvarenden.
Scheepsgegevens
Type schip: Luxe Motor
Gebouwd te: Scheepswerf 'De Vooruitgang' te Alphen a/d Rijn
Jaar van te waterlating: 1913
Oorspronkelijke lengte: 28,38 meter
Huidige lengte: 35,6 meter
Huidige lengte: 35,6 meter
Breedte: 4,98 meter
Diepgang: Ongeveer 1,10 meter
Voormalig laadvermogen: 189 ton
Huidige hoofdmotor: Stork Ricardo AR 213
Bouwjaar en geplaatst in: 1956
Motor nr: 7138
Motor nr: 7138
Vermogen: 132 pk.
Max. aantal toeren: 620 rpm.
Fun fact: De toenmalige schipper van de "Zuid-Holland" trof deze specifieke motor draaiend aan op een maritieme beurs, en was zodanig onder de indruk dat hij erop stond dat deze motor in zijn schip ingebouwd zou gaan worden. Dit is dan ook zo geschiedt.
Hier een kort filmpje van de draaiende Stork.
Generator: Perkins/Stamford 30kVA
Boegschroef: Kalkman Beta 30E
Fun fact: De toenmalige schipper van de "Zuid-Holland" trof deze specifieke motor draaiend aan op een maritieme beurs, en was zodanig onder de indruk dat hij erop stond dat deze motor in zijn schip ingebouwd zou gaan worden. Dit is dan ook zo geschiedt.
Hier een kort filmpje van de draaiende Stork.
Generator: Perkins/Stamford 30kVA
Boegschroef: Kalkman Beta 30E